Tuesday, August 26, 2008

Permatang Pauh

Hari ini adalah hari pengundian di Permatang Pauh. Mungkin ramai yang ambil tahu dan sebilangan dari kita tidak ambil tahu atau kebarangkalian ada yang tidak tahu menahu.

Bagi keluarga kita, mungkin pendedahan politik amat kurang sekali di mana kebanyakan kita di lahirkan di negeri yang kuat ideologi di sebelah pihak sahaja atau kemungkinan anggota keluarga kita terdahulu tidak pernah terlibat dalam politik.

Meskipun begitu, bak kata orang jauh perjalanan luas pandangan. Pengalaman duduk dirantauan dan menetap mencari rezeki di negeri orang banyak membuka mata saya. Secara total, sesungguhnya Allah SWT menentukan segalanya... tetapi bagi yang merancang ialah manusia yang lemah.

Politik adalah satu acara hidup manusia yang seharusnya kita ambil pusing kerana dalam kehidupan kita lah politik banyak menentukan perjalanan kehidupan manusia contohnya dari sudut pendidikan, ekonomi, pertanian dan banyak lagi. Kesemuanya bergantung kebanyakannya kepada dasar kerajaan. Kerajaan itu apa? Kerajaan dikendalikan oleh ahli-ahli politik yang dipilih oleh rakyat melalui pilihanraya.

Untuk memilih cabang politik pula, terserahlah kepada kita untuk memilihnya berdasarkan akal fikiran dan ilmu yang Allah SWT kurniakan kepada kita. Walaupun suatu pilihanraya kita anggap kecil, tetapi impaknya akan memberi kesan kepada kita dan yang paling penting untuk generasi kita yang akan datang. Sekian..


No comments: