Tuesday, August 5, 2008

Pembuka Kata

Assalamualaikum... kepada semua ahli keluarga saya.. tidak kira sama ada dari generasi terdahulu ataupun generasi yang akan datang... Tidak kira sama ada secara keturunan ataupun melalui ikatan perkahwinan.

Saya adalah anak sulong kepada Hamdan bin Mohamed dan Noriah binti Mohd Roslan. Saya berkahwin dengan Syarifah Hamidah binti Syed Ibrahim, anak kepada Syed Ibrahim bin Syed Muhammad. Alhamdulillah setakat ini Allah telah mengurniakan kami anak seramai 3 orang cahaya mata iaitu Nik Muhammad Amir, Nik Nur Aina Zahirah dan Nik Muhammad Atif.

Dua generasi terdahulu saya dimulakan dengan Allahyarham Nenda saya sebelah bapa, Allahyarham Mohamed yang tidak pernah saya temui (beliau meninggal semasa ayah saya semasa kecil lagi) dan Allahyarhamah Tom binti Hj Arif. Pasangan ini hanya dikurniakan seorang anak iaitu ayah @ bak saya. Di sebelah keturunan ibu, ianya dimulakan dengan Allahyarham Mohd Roslan bin Hj Mahmud dan Mak Atuk saya, Jemah binti Yamin. Pasangan ini pula dikurniakan anak seramai 14 orang di mana ibu saya, Noriah sebagai puteri sulung dan diikuti oleh Jamilah, Hasnah, Norlida, Kintan, Nordin, Norfiza, Norzilah, Norizam, Noranika, Noridham, Yuhairil Anis, Emmy Izhar dan Shikeen.

Sebagai cucu pertama keluarga ini, saya sering mencita-citakan untuk memeriahkan dan merapatkan silaturahhim keluarga agar hubungan kekeluargaan yang sedia ada ini dapat diteruskan ke generasi yang akan datang. Walaubagaimanapun, atas alasan masa dan beberapa perkara lain yang tidak dapat dielakkan, cita-cita ini sukar direalisasi secara fizikal kecuali hanya pada hari-hari perayaan tertentu di mana kami semua dapat berkumpul.

Justeru itu, sebagai langkah awal, saya ingin mencuba untuk mengambil pendekatan dengan menggunakan teknologi terkini anugerah Allah iaitu secara internet untuk memaparkan kisah-kisah atau sejarah keluarga atau apa jua artikel melalui blog seperti mana yang saya telah nyatakan didalam laman FLIKR bergambar sebelum ini.

Inisiatif ini mungkin boleh dimanafaatkan oleh generasi akan datang untuk mengenali kita sebagai generasi terdahulu dengan adanya sesuatu rekod secara maya dan bukannya seperti kita sekarang ini yang hanya mengingati generasi terdahulu secara memori.

Saya sering berdoa agar generasi akan datang akan sentiasa mengenali kita dan tidak melupakan kita dalam doa mereka kelak sebagaimana kita tidak melupakan generasi terdahulu.

Akhirkata, saya akan membuat yang terbaik daripada saya mengikut kesempatan masa dan sesungguhnya yang baik itu datangya daripada Allah SWT. Wadah ini adalah untuk jangka panjang dan saya mengharapkan generasi seterusnya terutamanya dari anak-anak saya dapat meneruskan kesinambungan kekeluargaan ini pada masa yang akan datang... Aminnn...

Wassalam...

No comments: