Wednesday, August 25, 2010

2010

Salam untuk aku sendiri & sesiapa yang membaca, bila dan dimana... sebenarnya aku menulis @ menaip sedikit sebanyak ni untuk tatapan aku sendiri pada masa akan datang dan juga anak cucu aku pada suatu hari nanti...... nak kutinggal harta, tiada harta, yang ada hanya la cerita-cerita, sedikit sebanyak mana tau boleh dijadikan teladan dan tauladan. Kalau nasib ku baik, boleh lah jadik role model... tapi siapa la aku ni... sebagai orang Islam, Rasulullah SAW adalah sebaik-baik role model. Hmm... berbalik tajuk asal... 2010...

Tahun baru datang lagi dan berbulan aku tak jengok blog suka-suka aku ni... It's been a while, nak kecek omputeh sket....... Mungkin banyak faktor yang menyebabkan aku terlepas pandang. Allahyarham Maktuk dan Piju meninggalkan kita pada awal tahun. World Cup 2010 sudah berlangsung. Perubahan dalam syarikat aku bekerja dan bermacam-macam lah. Pendek kata, selagi tak tutup mata, kerja.. kerja.. kerja...

Dulu-dulu, aku sering mengharap tahun baru membawa perubahan kepada kami semua. Lazimnya manusia, bagi yang susah mengharap senang, yang miskin mengharap kaya dan seumpamanya lah. Lama-kelamaan, baru ku sedar dan memang sepatutnya kusedar dulu lagi, semuanya itu ketentuan Ilahi tidak mengira tahun apa dan waktu. Pokoknya kita mesti tidak henti berusaha dan menjalankan kewajiban kita sebagai manusia di muka bumi ini. Bercakap soal perjuangan, hidup ini ibarat perjuangan. Perjuangan yang sedikit mesti sentiasa diteruskan. Soal kemenangan atau tidak itu adalah hak Allah. Dia yang kaya... Dia yang berkuasa. Aku siapa? Rasulullah SAW sendiri pun diuji dengan pelbagai rintangan dan dugaan dalam memperjuangkan Islam yang ada pada hari ni.

Akhir kata, 2010 sudah melepasi setengah jalan dan Alhamdulillah Ya Allah, aku diketemukan lagi dengan RamadanMu Ya Allah. Semoga aku dapat terus hidup bersyukur dengan segala yang Kau berikan kepada kami ini Ya Allah. Kecik atau Besar, aku redha Ya Allah......

No comments: