Tuesday, December 15, 2009

Welcome to the World

Kami menutup tirai tahun ini dengan keahlian keluarga seramai 6 orang termasuk isteriku. Amir akan melangkah ke tahun 3 dan Aina ke tahun 1 dalam alam persekolahan mereka. Atif mengakhiri tahun ini dengan berpangkatkan 'abang' kepada puteriku yang ke-4, Alya.
Begitula kehendak Allah SWT di mana aku hanya mampu bersyukur, redha dan bersedia memikul tanggungjawab yang diberikan dan amanahNya.
Ibuku pernah berkata, 10 orang anak pada masa lalu sama dengan menjaga 3 orang anak pada masa ini. Aku kira banyak betul kata-katanya. Kanak-kanak kini mempunyai minda dan pemikiran yang 2 atau lebih kali ganda daripada kanak-kanak yang lahir di era sebelum 90-an. Secara analisisnya, aku tidak mempunyai asas sama sekali tetapi hanya berasaskan pengalaman sendiri.
Banyak faktor yang boleh dipertimbangkan, mungkin dari sudut makanan berzat, mungkin bimbingan ibu bapa yang lebih efisyen dan pelbagai lagi. Bagiku, walau seberzat mana makanan atau semahal mana bimbingan yang kita berikan, doa kepada mereka adalah amat penting. Begitu juga bimbingan keimanan mereka dan jangan sekali pun kita putuskan keimanan mereka dan sentiasa ingatlah (termasuk diri saya sendiri), akan amanah yang telah diberikan kepada kita.
Semoga kita dapat mengimbangi keadaan ini dengan perkembangan 'the new world' seperti AF, PS2, WIFI dsb yang sangat mencabar.
Kepada anak-anakku, welcome to the world! Kejarlah Akhirat, dan Dunia pasti akan mengejar kita.

No comments: